המשט התורכי שלי - יואל שתרוג

מאורעות הימים האחרונים החזירו אותי לשנת 1992 למשט אחר של "ניצחון תורכי " בנהר הצורו שבצפון מזרח תורכיה.
הנהר הוא אחד הנהרות הקשים לשייט רפטינג, האזור נידח עם אוכלוסיה דלילה, ובאותם ימים ללא כל שרותי תיירות עובדה שמנעה את הגעתם של תיירים לאזור זה.

משרד התיירות התורכי החליט לפתח את האזור והזמין מספר שייטים מכל העולם לחשוף חבל ארץ זה ו"לכבוש" את הנהר במסע רפטינג מתוקשר.

תורכיה צורו - יואל שתרוג - אדמה יוצרת

יצאנו למסע עבדכם הנאמן, ידידי יוסי חמו (מחבר הספר "אתה מדבר אלי") כ 28 שייטים מנוסים ממדינות רבות ובראש המשלחת שר התיירות התורכי אטשעבול קדיר שיזם את המסע.

בשיחה שיוסי ואני קיימנו עם השר לפני המסע  סיפרנו לו על החששות שלנו מהשייט ומחוסר הניסיון שלנו עם נהר בסדר גודל שכזה,  השר הרגיע אותנו שהמסלול נבחר בקפידה, הציוד הוא מהבטוחים בעולם, "אלו סירות יציבות שלא מתהפכות לעולם" והצוות מקצועי ואיכותי, ולסיום הכריז שתורכיה מחזרת אחרי התיירות הישראלית ואינשאללה בעקבות המסע הזה יגיעו ישראלים רבים לתורכיה ואולי גם לרפטינג על הצ'ורו.

מאיסטנבול טסנו לטראבזון על חוף הים השחור, שם פגשנו מומחים צרפתים לרפטינג, שהיו אחראים על הלוגיסטיקה והדרכת השייטים, לגבי המסלול והסכנות שבדרך.
בסיום התדרוך  יצאנו לדרך לעבר הרי הפונטוס המזרחיים, ולאחר נסיעה ארוכה בשבילי עפר, הגענו לנקודת ההתחלה.

יצאנו לדרך 4 סירות כשעל כל סירה 9 שייטים. הסירה שלנו הייתה ראשונה והתחלנו לשוט לכיוון יוסופלי כשהיעד הסופי לאותו היום היה ארטווין. הסירה שלנו התנתקה מהחוף והחלה לטוס במהירות מדהימה במורד הנהר, כשהמומחה הצרפתי יושב בחלק האחורי של הסירה ושואג צד ימין לחתור, צד שמאל.... מהר מאוד קיבלנו את התחושה שלא משנה מה אנחנו עושים הסירה שלנו עצמאית והיא פשוט נסחפת במורד הנהר ללא כל יכולת עצירה או תמרון.

במהירות אדירה נשאבנו לאזור רועש וגועש, המים קפצו, הלבינו ובעבעו במרץ ומהר מאוד הגענו לסלע ענק שניצב במרכז הנהר ויצר מפל, הצרפתי החל שוב לצעוק צד ימין וצד שמאל אך הסירה נחבטה בסלע התקפלה וכולנו עפנו מתוכה החוצה, ומצאנו את עצמנו נסחפים לתוך מערבולת, בחוסר אונים מוחלט.

ארבעת הסירות התהפכו, כל השייטים נסחפים ונשאבים במערבולות של מים קפואים, כשמידי פעם כל אחד מאיתנו נחבט בגזרי עץ או סלעים שנסחפו עם המים.
לאחר מאבקים קשים באיתני הטבע שנראו כנצח,  יוסי ואני הצלחנו  להגיע לגדה הימנית של הנהר, רבצנו מספר דקות באפיסות כוחות מוחלטת על הסלעים,שרוטים, קפואים  וחבולים כשלפתע ראינו את שר התיירות התורכי מפרפר במים ומנסה בשארית כוחותיו להגיע אלינו אך נסחף, בכוחות משותפים משינו את השר מהמים הוא היה המום ותשוש, השר הודה לנו ומלמל שהצלנו את חייו.

המסע המבטיח הסתיים באותו היום ובנס ללא הרוגים. רוב השייטים אושפזו בבתי חולים מקומיים עם חבלות קשות שברים וחתכים, את שר התירות לא ראינו יותר,  כשחזרנו לאיסטנבול קיבלו אותנו "הגיבורים" בכבוד של מנצחים.

וכמיטב המסורת התורכית
, התעודות שצלחנו את הצ'ורו הוכנו מראש עוד לפני שיצאנו לדרך, ההצלחה הייתה בטוחה, וכך למרות הכישלון החרוץ חזרנו, כאובים ומתוסכלים  אך עם תעודה ביד שצלחנו את הצ'ורו בניגוד למציאות העגומה, שבה הצ'ורו הכריע אותנו.

יואל שתרוג - אדמה יוצרת

קורס צילום, סדנת צילום   |   הרצאות חובקות עולם   |   גלרית צילום   |   קטעי עיתונות   |   שירותי צילום   |   יואל שתרוג   |   עמוד הבית   |   מפת האתר