אדמה יוצרת – בית הספר הפתוח לצילום
 
סיכום מפגש מספר 4
 
 
עומק השדה
עומק השדה הוא תחום המיקוד של התמונה לפני נושא הצילום ומאחוריו .
המרחק לפנים ומאחורי הנושא המצולם שבו התמונה תראה בחדות (ממוקדת).
עומק שדה קטן- תחום המיקוד של התמונה לפני מושא הצילום ומאחוריו הוא קטן
עומק שדה גדול-  חדותה של התמונה תתפרס על טווח רחב של מרחק. תחום המיקוד של התמונה לפני נושא הצילום ומאחוריו הוא גדול
 
ככל שהצמצם גדול יותר (2.8F), כך עומק השדה קטן יותר, ולהיפך, ככל שהצמצם קטן יותר (F16), נקבל עומק חדות גדול יותר.
גורם נוסף שמשפיע על עומק השדה הוא סוג העדשה.
בעדשה רחבת זוית עומק השדה גדול יותר.
בעדשת טלה (צרת זוית ) עומק השדה קטן יותר
אם נשתמש בעדשה רחבת זווית (28-24 מילימטר)בצמצם 8 למשל נקבל עומק שדה גדול. לעומת זאת בעדשות ארוכות מוקד (400 או 800 מילימטר),   בצמצם 8   נקבל עומק שדה קטן ואפילו אם נסגור לצמצם הקטן ביותר עדיין נקבל עומק שדה קטן.
                         
יש מקרים שבהם בכוונה נעבוד עם צמצם פתוח (F2.8) כדי לטשטש את הרקע ויצור הפרדה בין הנושא לרקע וע"י כך להדגישו (כמו בצילום פורטרט או צילומי פרחים).
במקרים אחרים נשאף לקבל עומק שדה מקסימאלי ונעבוד עם צמצם סגור (F22), כמו בצילומי נוף.
 
גורם נוסף שמשפיע על עומק השדה הוא מרחק האובייקט מהמצלמה.
ככל שהאוביקט עליו ממקדים נמצא קרוב למצלמה – עומק השדה קטן.
ככל שהאוביקט עליו ממקדים נמצא רחוק מהמצלמה – עומק השדה גדול.
 
 
 
חשוב לשים לב !
בצמצם פתוח עומק השדה יהיה קטן (רקע מטושטש). 
בצמצם סגור עומק השדה יהיה גדול (רקע חד)
 
 
 
מצבים מובנים
 
בחלק מהמצלמות יש מספר מצבים מובנים בנוגע לעומק השדה :
 
 
 
צילום במצב נושאי אוטומטי, כשאנו בוחרים באפשרות זו , בפועל המצלמה מגדילה את מפתח הצמצם לגודלו המרבי במטרה ליצור הפרדה גדולה ככל הניתן בין הדמות המצולמת לבין הרקע ע"י טשטוש הרקע. 
 
 
חשוב לשים לב !
חשיפה נכונה של המצולם תתבצע כך שהחצי העליון של היעד ימלא את רוב שטח העינית או הצג.
 
ככל שנכוון את הזום למצב טלפוטו(zoom in) , כך הרקע מתקבל יותר מטושטש.
 
 
צילום נוף – כשאנו בוחרים אפשרות זו : המצלמה בפועל סוגרת   את מפתח הצמצם למינימום במטרה ליצור חדות גדולה ככל הניתן לכל עומק התמונה (עומק שדה גדול). בנוסף לכך המצלמה מתמקדת לאינסוף ולכן מתאימה אופציה זו לצילום דרך חלונות.
 
חשוב לשים לב !
כיוון שבמצב זה המלמה סוגרת את מפתח הצמצם עלולה מהירות התריס המותאמת לצמצם סגור להיות לעיתים נמוכה . (במידה ואין הרבה אור) בחלק מהמצלמות יופיע סימון   המציין כי המצלמה לא יציבה (לא בכל הדגמים) , במקרה זה מומלץ להיעזר בחצובה.
 
תפריטי הצילום (Function או Menu )
אפשרויות למדידת אור
 
 
 

מדידת אור נקודתית
 
בחלק מהמצלמות המצלמה מתוכנתת למדידת אור ממוצעת, בעזרת לחיצה על כפתור במצלמה מדידת האור עוברת למדידת אור נקודתית.
בקנון לחצן המסומן ב- * ,   בניקון- AEL  ובחלק מהמצלמות בכפתור המסומן כ- SPOT
 
 
 
פיצוי חשיפה 0+/-
פונקציה המאפשרת לצלם להכהות או להבהיר את התמונה בזמן הצילום .
לא שמיש במצב צילום אוטומטי!
ניתן להשתמש במצב פלוס (+ ) במקרים של תאורה אחורית כשרוצים להבהיר את העצם המצולם, או כדי ליצור צבעים פסטלים יותר בצילום
ניתן במצב מינוס ( - ) להעברת תחושה דרמתית , בעלת גוון כהה.
מצב "+" המרבי הינו 2+ ומצב "-" המרבי הינו 2-
לא לשכוח לחזור למצב מאוזן (0) בסוף הצילום.
 
כל הזכויות בתקצירי השיעורים מוגנות בחוק זכויות יוצרים
ואין להעתיק, להעביר, לפרסם או לעשות בהם כל שימוש מעבר לתרגול במהלך סדנאות הצילום של אדמה יוצרת
 
 
 
 
אדמה יוצרת - בית הספר הפתוח לצילום
y-adama@zahav.net.il   www.y-adama.co.il
052-4449333 08-9765845
 
 
 
 
 
     
קורס צילום, סדנת צילום   |   הרצאות חובקות עולם   |   גלרית צילום   |   קטעי עיתונות   |   שירותי צילום   |   יואל שתרוג   |   עמוד הבית   |   מפת האתר
     ©  כל הזכויות שמורות לאדמה יוצרת בע"מ, יואל שתרוג 
אדמה יוצרת 08-9765845, 050-5311857
        עיצוב: הדס בור. מוסיקה עידית אשל, בניה עיצוב וקידום אתרים: Site2goal