אדמה יוצרת בע"מ - בית הספר הפתוח לצילום
 
צירפנו עבורכם תקציר, המקיף את מרבית הנושאים שאליהם נתייחס במהלך המפגשים הבאים.
בסדנה ננסה יחד לפתח את ראייתכם כצלמים ולהעביר את חוויית הצילום כפתח לעולם מרתק ואינסופי.
 
המצלמה מורכבת "משלושה"  חלקים:
 
חלק ראשון: גוף המצלמה – לגבי חלק זה אין חשיבות ליצרן (קנון, ניקון או אולימפוס).
חלק שני: עדשה – זהו החלק בעל החשיבות העיקרית במצלמה, ולכן יש לשים דגש על איכותה. (במהלך הסדנא נקדיש מפגש לעדשות ואביזרי עזר בצילום, בו נדון באיכויות של עדשות.)
חלק "שלישי": עינו של הצלם חשובה אפילו יותר מאיכות העדשה - צלם טוב יכול להפיק תמונות טובות מכל מצלמה.
 
 
האור כחומר גלם
 
חומר הגלם שלנו כצלמים אינו סרט הצילום או האובייקט, אלא האור.
 
ISO או ASA    רגישות  החיישן לאור .  ככל שהמספר גבוה יותר -רגישות החיישן עולה.
עם  חיישן  ברגישות של 800 ISO ניתן לעבוד עם מעט  אור  והוא יסתפק   בחשיפה קצרה. עם אותה תאורה בשימוש בחיישן ברגישות של 100 ISO נזדקק לחשיפה ארוכה יותר .
 
היתרון בשימוש בiso  גבוה הינו האפשרות לצלם במהירות גבוהה גם בתנאי תאורה קשים.  החיסרון הוא שככל שהחישן רגיש  יותר, כך התמונה גרעינית יותר (הרזולוציה יורדת).
 
לאו דווקא משך החשיפה נותן יותר או פחות אור. אפשר שנרצה לעבוד עם צמצם גדול או קטן יותר.
 
בדר"כ  נסתפק בחישן  של 100 ISO (אסא)
 
שימו לב שבמצב אוטומט המצלמה קובעת גם את ה ISO.
 
לסיכום: היתרון בשימוש בחישן  בעל רגישות גבוהה הינו האפשרות לצלם במהירות גבוהה גם בתנאי תאורה קשים.
החיסרון הוא שככל שהחישן  רגיש  יותר, כך התמונה גרעינית יותר (הרזולוציה יורדת).
 
 
המנגנון הראשון שאותו נלמד במפגש זה הוא מיקוד (פוקוס).
המצלמות המכניות מצוידות בטבעת מיקוד. על ידי סיבוב טבעת זו ימינה או שמאלה ממקדים את העדשה.
המצלמות החדשות מצוידות במנגנון AF (AUTO FOCOS). בעזרת מנגנון זה, על ידי חצי לחיצה   על כפתור החשיפה, העדשה מתמקדת באופן אוטומטי באובייקט.
 בכל מצלמה המנגנון הוא שונה. יש מצלמות שבהן ניתן לבחור את אזור המיקוד. אין באפשרותנו ללמוד במהלך השיעור על כל המצלמות. לכן אתם מוזמנים באחד המפגשים המעשיים לגשת אלי באופן אישי ולבקש הסבר על מנגנון זה בפרט ועל המכאניקה של המצלמה שברשותכם בכלל.
כל המצלמות הדיגיטליות הן AF אך בחלק יש מצב המאפשר לצלם לעבור ל MF פוקוס ידני.
 
בעיני, צילום נכון כרוך בעבודת רגליים רבה. אל תצפו שבעזרת עדשת הזום (עדשות שבעזרתן ניתן לקרב או להרחיק את מושא הצילום) תוכלו לעמוד במקום אחד ולצלם עולם ומלואו. אני מאמין שצלם טוב צריך מדי פעם לשכב ולצלם מ"עין הנמלה", ולפעמים הוא צריך לטפס ולצלם מ"מבט הציפור".  
יציבה טובה מפחיתה את הסיכוי לתזוזת המצלמה במהלך החשיפה ולסכנת מריחה לא רצויה של הדימוי המצולם.
 
 
את המצלמה אוחזים תמיד בשתי ידיים (יד אחת אוחזת בגוף המצלמה והשנייה תומכת בעדשה).
ניתן בהתחלה להצמיד את המרפקים לחזה כדי להתייצב.
 רצוי לשלוח רגל אחת קדימה (כמו בעמדת מוצא) ולבחור את הרגע המושלם לצילום.
 
 
מילון מושגים
 
מצלמה דיגיטלית: מצלמה הלוכדת את קרני האור בעזרת חיישן אלקטרוני במקום סרט צילום.
 
חיישן המצלמה: חיישן הקולט את קרני האור מהאוביקט המצולם
 
זיכרון ביניים - רכיב האוגר את הקבצים בצורה זמנית לפני הורדתם לכרטיס הזיכרון
 בזמן שנורות החיווי (נמצאות בדר"כ ליד העינית) מהבהבות - סימןשהמידע טרם נרשם בכרטיס הזכרון
אם רוצים לכבות את המצלמה או להוציא את כרטיס הזכרון יש צורך להמתין עד שנורות החיווי יכבו.
 
כרטיס זיכרון: התקן אלקטרוני המחליף את סרט הצילום ומשמש ככלי אחסון לתמונות שצולמו.
 
כבל המשמש להעברת נתונים מהמצלמה למחשב USB
 
ביט : מרכיב הנתונים הבסיסי ביותר המכיל שני נתונים : 0 ו- 1. BIT
בפיקסל של חיישן המצלמה מכיל הביט נתון אחד של שחור ואחד לבן.
 
  בייט: 8 פיקסליםBYTE
 
פיקסל : החלק הקטן ביותר הרגיש לאור ,מיליון פיקסלים מרכיבים את החיישן ובעצם את התמונה
 
מגה פיקסל : מיליון פיקסלים .
קובץ : כמות של פיקסלים ומידע דיגיטלי היוצרים תמונה. .
 
קובץ JPEG  קובץ המיוצר ע"י המצלמה ,מעובד ע"י מחשב המצלמה ומכווץ לממדים קטנים  ביותר. לקובץ זה נטייה לאבד פרטים  ואיכותו נמוכה אלא רק לאחר העברת הקובץ למחשב ביתי ,זהו קובץ איכותי.
 
   קובץ RAW המיוצר ע"י חיישן המצלמה ,אינו מעובד ע"י מחשב המצלמה לאחר העברת הקובץ למחשב הביתי זה קובץ איכותי שאינו מאבד פרטים.         
 
 
דחיסת קובץ: יחס הקטנת הקובץ על ידי המחשב או המצלמה.
 
רזולוציה:  הרזולוציה נקבעת על ידי הצלם (לפני הצילום) ככל שהרזולוציה גבוהה יותר כך תעלה איכות הצילום, רמת הדיוק, הצבע ,מעבר הגוונים ,הניגודיות והחדות וניתן יהיה להדפיס הגדלה גדולה יותר
חלק מהיצרנים משתמשים בסמלים באותיות: S-M-L  וחלק במספרים

 

הרזולוציה הינה איכות הצילום הסופית . מורכבת מכמות פיקסלים הנכללת בקובץ.
 

                              רזולוציה מתאימה                                                             רזולוציה לא מתאימה

ככל שנדפיס תמונה לגודל גדול יותר כך נידרש לרזולוציה גבוהה יותר (יותר פיקסלים שירכיבו את הקובץ)..
 
אם בחרתם רזולוציה נמוכה לפני הצילום אפשר יהיה לשפר אותה רק במעט.
אם בחרתם רזולוציה גבוהה לפני הצילום –תמיד ניתן יהיה להקטין את הרזולוציה לכל גודל שרוצים.
 


 



קובץ
JPEG - קובץ המיוצר ע"י המצלמה ,מעובד ע"י מחשב המצלמה ומכווץ       
לממדים קטנים ביותר.
קובץ זה עשוי לאבד פרטים ולהיות בעל איכות נמוכה.
 
ניתן לבחור לפני הצילום את רמת הכיווץ שאתם מעוניינים בה.
בדר"כ יש שלוש רמות:
 Super fine = האיכותי ביותר (והכבד ביותר)  Fine בנוני   Normal = הנמוך ביותר (והקל ביותר)
 
                                   
ככל שאנו מכווצים יותר- היתרון : חוסכים מקום בכרטיס הזכרון החיסרון : האיכות יורדת
 
                                     
 
קובץ RAW - קובץ המיוצר ע"י חיישן המצלמה. זהו הקובץ האיכותי ביותר ואינו מאבד פרטים .
הוא אינו מעובד ע"י מחשב המצלמה.
זהו קובץ כבד מאוד ו"תופס" הרבה מקום בכרטיס הזכרון
 
 

מצלמת
SLR מצלמת (רפלקס)  -  single lens reflex -     מצלמים את מה שרואים דרך אותה עדשה.
 -AF   מנגנון למיקוד אוטומטי     
 MF  מנגנון למיקוד ידני
ISO / ASA  -   רגישות החישן  לאור (מהירות הסרט ) 
מצב אוטומט –    בוחרת צמצם, מהירות פתיחת וסגירת התריס (הסגר), רגישות הסרט והאם להפעיל מבזק או לא, לצלם אין כל שליטה על תפקודי המצלמה.
מצב פרוגרם P) ) –  המצלמה בוחרת מהירות תריס וגודל צמצם, אך הצלם שולט על תפקודי המבזק, רגישות הסרט ומנגנונים נוספים במצלמה.
מצב עדיפות לצמצם  A /AV))   - הצלם בוחר גודל מפתח צמצם והמצלמה בוחרת בהתאם  את מהירות התריס .
מצב עדיפות למהירות סגר (תריס)      S)-(TV -    הצלם בוחר את מהירות הסגר המצלמה בוחרת בהתאם את גודל מפתח הצמצם
מצב  ידני ( ( M  -   הצלם בוחר את מהירות הסגר ואת גודל מפתח הצמצם
STOP-F - תחנת צמצם
Through The Lens- TTL -   מבזק המבצע מדידת אור "דרך העדשה"
UV - פילטר אולטרה סגול, חוסם את הקרניים האולטרה סגוליות (הסרט רגיש אליהן).
 
חדות (פוקוס)
המצלמות החדשות מצוידות במנגנון AF (AUTOFOCOS= פוקוס אוטומטי).
בעזרת מנגנון זה, על ידי חצי לחיצה   על כפתור החשיפה, העדשה מתמקדת באופן אוטומטי באובייקט.
 בכל מצלמה המנגנון הוא שונה. יש מצלמות שבהן ניתן לבחור את אזור המיקוד.
כל המצלמות הדיגיטליות הן AF אך בחלק יש מצב המאפשר לצלם לעבור ל MF
 
 
A --AUTO אוטומט – המצלמה בוחרת צמצם, מהירות, את רגישות הסרט והאם להפעיל מבזק או לא. לצלם אין כל שליטה על תפקודי המצלמה.
במצב צילום אוטומטי המצלמה קובעת את החשיפה באופן אוטומטי  
וקובעת אם להבזיק או לא באופן אוטומטי ,על פי הצורך.
 
חשוב לשים לב !
ברוב המצלמות במצב צילום אוטומטי אין אפשרות לבצע שינויים בתפקודי המצלמה  מלבד שינוי רזולוציה ודחיסה.
 
 P    ( פרוגרם)  – המצלמה בוחרת מהירות וצמצם, אך הצלם שולט על תפקודי המבזק, רגישות הסרט ומנגנונים נוספים במצלמה.
במצב מתוכנת , קביעות החשיפה נעשות באופן אוטומטי ע"י המצלמה בדומה למצב האוטומטי , אולם כאן ניתן לשנות מספר קביעות שישפיעו על החשיפה .
 
חשוב לשים לב !
הקביעות הניתנות לשינוי: הפעלת מבזק, אפשרויות למדידת אור, פיצויי חשיפה, רגישות אור (ISO) - איזון לבן wb,  אפקטים דיגיטליים
יש מצלמות בהן ניתן לשלוט בעוצמת המבזק / חשיפה מדורגת-Braketing


כל הזכויות בתקצירי השיעורים מוגנות בחוק זכויות יוצרים
ואין להעתיק, להעביר, לפרסם או לעשות בהם כל שימוש מעבר לתרגול במהלך סדנאות הצילום של אדמה יוצרת
 
   
אדמה יוצרת - בית הספר הפתוח לצילום
y-adama@zahav.net.il  www.y-adama.co.il
052-4449333 08-9765845
 
 
 
 
קורס צילום, סדנת צילום   |   הרצאות חובקות עולם   |   גלרית צילום   |   קטעי עיתונות   |   שירותי צילום   |   יואל שתרוג   |   עמוד הבית   |   מפת האתר
     ©  כל הזכויות שמורות לאדמה יוצרת בע"מ, יואל שתרוג 
אדמה יוצרת 08-9765845, 050-5311857
        עיצוב: הדס בור. מוסיקה עידית אשל, בניה עיצוב וקידום אתרים: Site2goal