אדמה יוצרת - בית הספר הפתוח לצילום
סיכום מפגש טכני
 
במצלמות הקומפקטיות והרפלקס יש בורר מצבי צילום, הכפתור יכול להופיע כטבעת מכנית או כמתג אלקטרוני.
בעזרת בורר המצבים הצלם יכול לבחור את המצב המועדף עליו:  AUTO – P – AV A – TV S – M.

 
       AUTO אוטומט  
 המצלמה בוחרת צמצם, מהירות, את רגישות הסרט והאם להפעיל מבזק או לא, לצלם אין כל שליטה על תפקודי המצלמה.   
במצב צילום אוטומטי המצלמה קובעת את החשיפה באופן אוטומטי   
וקובעת אם להבזיק או לא באופן אוטומטי ,על פי הצורך.
 
חשוב לשים לב !
ברוב המצלמות במצב צילום אוטומטי (AUTO) אין אפשרות לבצע שינויים בתפקודי המצלמה .
 
   Pפרוגרם 
 המצלמה בוחרת מהירות וצמצם, אך הצלם שולט על תפקודי המבזק, רגישות הסרט ומנגנונים נוספים במצלמה  .
 במצב מתוכנת , קביעות החשיפה נעשות באופן אוטומטי ע"י המצלמה בדומה למצב האוטומטי , אולם כאן ניתן לשנות מספר קביעות שישפיעו על החשיפה .
חשוב לשים לב !
הקביעות הניתנות לשינוי: הפעלת מבזק, אפשרויות למדידת אור, פיצויי חשיפה,צילום עצמי,רגישות אור (ISO)  - במצלמות הדיגיטליות בנוסף: איזון לבן wb, אפקטים דיגיטליים שינוי רזולוציה ודחיסה.
יש מצלמות בהן ניתן לשלוט בעוצמת המבזק / חשיפה מדורגת-Braketing

 
A-AV   עדיפות לצמצם
במצב AV-A חצי אוטומטי, הצלם קובע את מפתח הצמצם ואילו המצלמה מתאימה את מהירות התריס לקבלת חשיפה מושלמת .ערכי מפתח הצמצם נעים בין f/2.8 – צמצם פתוח, f/32 – צמצם סגור .
מצב זה נועד לצילום עצמים נייחים, נוף ונוף אנושי !
חשוב לשים לב !
בצמצם פתוח  f3.5-4(f/2.8  במצלמות דיגיטליות ) עומק השדה יהיה קטן (רקע מטושטש).
בצמצם סגור f/32-22 (f/8.0 במצלמות דיגיטליות ) עומק השדה יהיה גדול (רקע חד).

 S-TV עדיפות למהירות
מצב  חצי אוטומטי, בו הצלם קובע את מהירות התריס ואילו המצלמה מתאימה את מפתח הצמצם.
ניתן לבחור במהירויות תריס הנעות בין מהירות תריס גבוהה - 1/2000 שנייה ועד לחשיפה ארוכה של  15-30שניות .
מצב זה נועד לצילום עצמים בתנועה !
חשוב לשים לב !
במהירות תריס גבוהה1/2000 נקפיא את הרגע המצולם ונקבל תמונה קפואה: צילומי ספורט או כל נושא אחר בתנועה שהצלם מעוניין להקפיא אותו.
 
 
במהירות תריס נמוכה 1/8 נקבל תמונה מרוחה המאפשרת לחוש בתנועה: צילומי ריקוד מים בזרימה או כל תנועה אחרת שהצלם מעוניין להעביר בתמונה...
 
 

במצב- M ידניM-Manual
הצלם קובע את מהירות התריס ואת מפתח הצמצם.
לקביעת החשיפה הנכונה על הצלם להשתמש במד האור המובנה במצלמה .
במצלמה הדיגיטלית מד האור יופיע בצורת 2+ (חשיפה בהירה מידי ) 2- (תת חשיפה). חשיפה נכונה תצוין ע"י הסימון 0+/-.
 
חשוב לשים לב !
לפני שנבצע את הצילום נוכל לבחון את החשיפה ע"י שינוי מהירות התריס ושינוי גודל הצמצם.
בחלק מהמצלמות הדיגטליות  התמונה ע"ג הצג תתבהר או תתכהה בהתאם לחשיפה .
אם לא תבחינו בשינוי החשיפה ע"ג הצג ודאו כי המבזק כבוי – בזמן הפעלת המבזק המצלמה עוברת באופן אוטומטי לערכי חשיפה עם מבזק.
 
 
 
 

בחלק מהמצלמות יש מספר מצבים מובנים : צילום פורטרט, צילום נוף, צילום ספורט ועוד.

צילום פורטרט (דיוקן)
צילום במצב נושאי אוטומטי, הצלם מגדיר למצלמה את נושא הצילום – צילום דיוקן, בפועל המצלמה מגדילה את מפתח הצמצם לגודלו המרבי במטרה ליצור הפרדה גדולה ככל הניתן בין הדמות המצולמת לבין הרקע ע"י טשטוש הרקע. 

 
חשוב לשים לב !
חשיפה נכונה של המצולם תתבצע כך שהחצי העליון של היעד ימלא את רוב שטח העינית או הצג.
ככל שנכוון את הזום למצב טלפוטו, כך הרקע מתקבל יותר מטושטש.
תמונה

בצילום נוף - בפועל המצלמה מקטינה את מפתח הצמצם לכדי המינימום במטרה ליצור חדות גדולה ככל הניתן בין העצמים הקרובים למצלמה ובין העצמים המרוחקים יותר (עומק שדה גדול), בנוסף לכך המצלמה מתמקדת לאינסוף ולכן מתאימה לצילום דרך חלונות.
חשוב לשים לב !
כיוון שמהירות התריס הנבחרת הינה לעיתים נמוכה יתכן ויופיע סימון  המציין כי המצלמה לא יציבה (לא בכל הדגמים), במקרה זה מומלץ להיעזר בחצובה.
 
 
צילום ספורט

תמונה
המצלמה מגבירה את מהירות התריס ומאפשרת להקפיא את הנושא המצולם בתנועה.
 
חשוב לשים לב !
בצילום במצב ספורט באזורים חשוכים יתכן והתוצאה תהיה כהה כיוון שמהירות התריס גבוהה ומעט אור יחדור מבעד לעדשה, לכן חשוב להיות ערים למצב החשיפה.


 
צילום מאקרו

מיועד לצילום עצמים קטנים באופן מוגדל ומקרוב בכדי לראות פרטים מדויקים נעזר במצב מאקרו .
במצב זה נצלם עצמים המרוחקים 5 ס"מ בלבד מהמצלמה . 
חשוב לשים לב !
במצב צילום מאקרו אין להפעיל את המבזק ,אם המבזק יופעל התמונה תישרף - תצא בהירה מידי, כמו כן מהירות הצילום תהיה נמוכה, יש להציב את המצלמה על חצובה.



אפקטים דיגיטליים
 
פונקציה ייחודית למצלמות דיגיטליות המאפשרת להוסיף מסננים לפני צילום התמונה ולקבל תוצאה מיוחדת ושונה מהצילום הרגיל ,פונקציות אלו ניתנות לשינוי גם בתוכנות עריכת תמונה אך שימושן בעת הצילום זמין ונח במיוחד במצלמות הקומפקטיות ולמי שלא משתמש בתוכנות עיבוד ועריכה לאחר הצילום.
 
 
צג נתונים
 
המצלמות הדיגיטליות מצוידות בצג נתונים הממוקם בחלק העליון או בגב המצלמה.
על גבי הצג ניתן לראות מספר פונקציות של המצלמה: מצב צילום, מהירות סגר, מפתח צמצם, מספר תמונות(ברוב המצלמות כמה תמונות צולמו ובחלק כמה תמונות נשארו לצלם), רגישות סרט iso, שיטת מדידת אור(מרכזית ממוצעת או נקודתית), אזורי מיקוד (ממוצעת או מנקודה מסוימת בפריים), מצבי מבזק, צילום עצמי, פיצוי חשיפה (+-)
 
 
מדידת אור
מדידת אור רב אזורית ממוצעת (מכל שטח התמונה)  
מיועד לצילום בתאורה רגילה ,על-פי רוב מיועד למרבית הצילומים.
 
מדידת אור מרכזית (ממושקלת מרכז)
מיועד לצילום עצמים הממלאים את רוב שטח התמונה (כמו בצילומי אופנה).
מדידת אור נקודתית
מיועד לצילום עצמים בתאורה ניגודית ,כשהצלם מעוניין למדוד את האור מנקודה מסוימת בשדה הראיה .
 
נעילת מדידת אור
 
בחלק מהמצלמות המצלמה מתוכנתת למדידת אור ממוצעת, בעזרת לחיצה על כפתור במצלמה מדידת האור עוברת למדידת אור נקודתית.
בקנון לחצן המסומן ב- * (כוכבית)   בניקון- AEL  ובחלק מהמצלמות בכפתור המסומן כ- SPOT
לחיצה על לחצן זה נועלת את מדידת האור בקנון ל 4 שניות בכל שאר המצלמות צריך להמשיך וללחוצ על הכפתור.
פונקציה זו מאפשרת לצלם לנעול את מדידת האור מנקודה מסויימת ולהתמקד על נעודה אחרת.

 
פיצוי חשיפה +-
 
פונקציה המאפשרת לצלם להכהות או להבהיר את התמונה בזמן הצילום .( לא שמיש במצב צילום אוטומטי)
ניתן להשתמש במצב "+" במקרים של תאורה אחורית כשרוצים להבהיר את העצם המצולם או במצב "-" להעברת תחושה דרמתית או מיסטית בעלת גוון כהה.
 מצב "+" המרבי הינו 2+ ומצב "-" המרבי הינו 2- לא לשכוח לחזור למצב מאוזן (0) בסוף הצילום.
 
רזולוציה:
 
הרזולוציה נקבעת על ידי הצלם (לפני הצילום) ככל שהרזולוציה גבוהה יותר כך תעלה איכות הצילום, רמת הדיוק, הצבע ,מעבר הגוונים ,הניגודיות והחדות.
 
 
הטבלה הנ"ל מתייחסת להדפסה במדפסת ביתית.
חלק מהיצרנים משתמשים בסמלים באותיות: S-L  וחלק במספרים

 
 
סריקת שקופיות או נגטיבים
בעלי המצלמות האנלוגיות יכולים לסרוק את התמונות או השקופיות לצרכי עיבוד או הדפסה. 
 dpi מונח בצילום דיגיטלי המציין את מספר הנקודות לאינץ.
ככל שיהיו יותר נקודות ההדפסה תתקבל יותר איכותית ה-dpi יקבע לפי המוצר הסופי: מצגת או הדפסה איכותית.
למצגת או לצרכי מחשב בלבד מספיק      72 dpi
להדפסה במדפסת ביתית                150-100 dpi
להדפסת תמונה בעיתון                   120-175 dpi
להדפסה במגזין                                      300dpi
להדפסה במעבדת צילום                        400 dpi
 
 
 
 
איזון לבן (WB)
 
במצלמות הדיגיטליות ניתן לשלוט בטמפרטורת הצבע של התמונה , באפשרותנו "לחמם" או "לקרר" את גוון התמונה .
משתמשים בפונקציה זו בעיקר בשימוש בתאורה מלאכותית: פלורוסנט או תאורה חמה.


 
טיימר
 
פונקציה המאפשרת לעבור למצב של "צילום עצמי" לאחר הפעלת הפונקציה החשיפה תתבצע כ 15 שניות לאחר "הלחיצה"
שימושי גם במצבים של חשיפה ארוכה ללא חצובה.
 
 
 
 
 
 

 

צילום בודד – צילום ברצף
לא לשכוח לאחר הצילום לחזור למצב צילום רגיל.
 
 
 
בחלק מהמצלמות יש את אפשרות הבחירה בין מצב צילום בודד לבין צילום ברצף או צילום ברצף מהיר H מומלץ לקרא בחוברת התפעול של המצלמה על אופציה זו.


כל הזכויות בתקצירי השיעורים מוגנות בחוק זכויות יוצרים
אין להעתיק לערוך לצלם או לעשות כל שימוש אחר מעבר לתרגול במהלך סדנאות הצילום של אדמה
מבלי לקבל אישור כתוב ממשרד אדמה יוצרת

"אדמה יוצרת בע"מ" -  בית הספר הפתוח לצילום
 
 
 
 


 
 
 
קורס צילום, סדנת צילום   |   הרצאות חובקות עולם   |   גלרית צילום   |   קטעי עיתונות   |   שירותי צילום   |   יואל שתרוג   |   עמוד הבית   |   מפת האתר
     ©  כל הזכויות שמורות לאדמה יוצרת בע"מ, יואל שתרוג 
אדמה יוצרת 08-9765845, 050-5311857
        עיצוב: הדס בור. מוסיקה עידית אשל, בניה עיצוב וקידום אתרים: Site2goal