שיר אהבה בדואי - יואל שתרוג - אדמה יוצרת

מאת:
יואל
שתרוג
11/11/2021

שלום חברים, צלמים, ושוחרי אמנות

המפגש הראשון שלי עם התרבות המופלאה של הבדואים היה בשירות הצבאי "בסיירת גמלים", (כן פעם הייתה יחידה כזו), במסגרת הפעילות שלנו יצאנו לסיורים על גבי  גמלים בצפון סיני  - רכבנו במדבר עד אור אחרון.  היינו ממקמים את הגמלים בסמוך לעץ שיטה ומתארגנים לחניית לילה. עטיה הצעיר שבחבורה היה מקושש עצים למדורה,  חמאמדה היה אחראי על ארוחת הערב ג'ומעה הקשיש (הוא היה אז כבן 40)  היה פורש מחצלת קלועה מתיישב בכבדות ומגלגל סיגריה ריחנית ואני זכיתי בכבוד להכין את הקפה שאחרי.  אכלנו כל עוד יש אור,  כהשמש שקעה הייתי מכין את הקפה מפולי קפה ירוקים שקליתי במחבת על המדודה, הקפה נטחן במקום ובושל בפינג'ן מנחושת, אין כמו קפה שחור שמבושל על גחלים במדבר.  עטייה היה מוציא את הרבּאבָּה שלו (כינור עם מיתר אחד) ומתחיל לנגן, ניגון ארוך ועצוב שנכנס לנשמה ומשתלב במרחבים שחבקו אותנו;  מדבר אין סופי,  שמיים  זרועי כוכבים,  מדורה קטנה,  שלושה בדואים,  גששים בקבע,  וחייל צעיר שגומע בשקיקה את הסיפורים, המוזיקה, סופג את עשן המדורה ואת הריח החריף של הסיגריות שגולגלו אחת אחרי השנייה.  לאחר הקפה ג'ומעה היה נישכב על הגב בשילוב אנחה עמוקה,  בוהה בכוכבים ומספר לנו את סיפורי הילדות שלו בשבט העזזמה. (שבט גדול ודומיננטי) הם היו נוודים וכל מספר חודשים היו מפרקים את האוהלים ונודדים עם העדרים הנשים והילדים למקום אחר.  "חווינו את המדבר במלאו עוצמתו, היינו חלק ממנו".
כשמבקר היום את החברים הבדואים שלי מהעזזמה אנחנו יושבים בבית אבן (לא תמיד חוקי)בסלון מודרני. "החיים השתנו" הם מספרים בצער, היום, שלמרות שרבים בני השבט עד היום משרתים ביחידות קרביות בצה"ל, האדמות שלהם הוחרמו והם יושבים סביב רמת חובב. כשמגיע זמן הקפה הם שואלים אותי עם חיוך "איזו קפסולה אני מעדיף לאספרסו שלי? " – ואני מספר להם על הגעגועים שלי למרחבים של סיני, לתחושת החופש, לקפה מדברי, שהרבאבה של עטייה עד היום תלויה אצלי בחדר העבודה ושבאותם ימים שם במסעות במדבר עוצבה דמותי ונדבקתי בחיידק הנדודים.

 

משפט השבוע - 1

"יפה הוא המדבר אמר הנסיך הקטן תמיד אהבתי את המדבר.
אתה יושב לך על גבעת חול ואינך רואה דבר, ואינך שומע דבר ואף על פי כן משהו קורן ומאיר בדממה.
סוד קסמו של המדבר, העיר הנסיך הקסם הוא שהוא טומן בחובו אי שם מקור מים חיים...."

אנטואן דה סנט-אכזופרי (מתוך: הנסיך הקטן)

משפט השבוע - 2

"היכן בני האדם?", שאל הנסיך הקטן בנימוס. בני אדם? ראיתי אותם לפני כמה שנים.
 אי אפשר לדעת היכן הם נמצאים. הרוח מעיפה אותם לכלעבר.
אין להם שורשים, וזה מקשה עליהם מאד."

 אנטואן דה סנט-אכזופרי (מתוך הספר "הנסיך הקטן"}

כתבת השבוע

מדבריות – שירת הטבע
דיונות חול אדומות ולעומתן דיונות לבנות כשלג, מצוקים מרשימים, שקיעות משגעות וצמחייה ייחודית - צילומים של כמה מהמדבריות היפים בעולם מוכיחים שוב שהטבע הוא האמן המוכשר מכולם

 

שבת שלום – יואל שתרוג, אדמה יוצרת

 

STING & CHEB MAMI - DESERT ROSE

חורה - בדואים - נגב - יואל שתרוג - אדמה יוצרת - yoel sutruk

נווה מדבר - חורה - צילום: יואל שתרוג / צמצם 8 / מהירות 1:500 / ISO 100


בדואים - נגב - יואל שתרוג - אדמה יוצרת - yoel sutruk

שיר אהבה בדואי - צילום: יואל שתרוג / צמצם 3.5 / מהירות 1:60 / ISO 800


חורה - בדואים - נגב - יואל שתרוג - אדמה יוצרת - yoel sutruk

חברים - חורה - צילום: יואל שתרוג / צמצם 8 / מהירות 1:125 / ISO 200


קליפ השבוע -

שיר אהבה בדואי - יואל שתרוג - אדמה יוצרת

STING & CHEB MAMI - DESERT ROSE
11/11/2021