פורטוגל - סוף העולם שמאלה / יואל שתרוג

מאת:
יואל
שתרוג
10/12/2020

שלום חברים, צלמים, ושוחריאמנות

הסמליות של חנוכה המתקרב, הימים המעורפלים וספר שכתבה זהבה חן חברה יקרה  מחזירים  אותי  לפורטוגל למסע שיצאתי לפני שנים בעקבות סיפורי האנוסים.
אוגוסט 2015, בוקר ערפילי, אור ראשון ואני נכנס לאזויה Azoia הכפר המערבי באירופה, נוסע בערפל כבד בסמטאות צרות, מנסה למצוא שלט או מישהו שינחה אותי ליעד "סוף העולם" Cabo da Roca, הכפר שומם, מבעד לערפל לצד הדרך בתים קטנים מסוידים בלבן, דלתות כחולות. מצד שמאל בית לבן עם ציור שלתרנגול ותרנגולות, מתקרב, עוצר, מעל החלון שלט "קפה מערב" Cafe Ocidente הדלת פתוחה ובפנים אור צהבהב מעין הזמנה לקפה של בוקר.
נכנס פנימה, על הקירות מדפים עם עשרות פסלים של תרנגולים בגדלים שונים ובצבעים עזים, משני רמקולים ישנים שצמודים לדלפק מוגבה, מתנגן שיר של מריזה ששרה פאדו שקורע את הלב.  
ריח נפלא של קפה שרק נטחן.  מאחורי מכונת הקפה איש חביב כבן 80 שמנמיך את המוזיקה ומברך אותי: בון די-אה  Bom Dia – אני מחזיר לו בוקר טוב הוא מחייך ושואל אותי באנגלית מה אתה עושה כאן כל כך מוקדם, אני מתנצל ועונה איבדתי את הדרך לסוף העולם, הקפה פתוח? כן - מיד אכוון אותך, שב חכה שהערפל בחוץ יתפזר, מה להגיש לך? "אספרסו כפול עם חלב חם בצדו פסטל". הקפה מוגש על מגש עץ קטן עליו כד חרס לבן עם חלב חם, ולצידו צלחת קטנה, מפית לבנה עליה שני "פסטל דה נאטה" המאפה המקומי.  
מאיפה אתה מגיע אלינו הוא שואל, ישראל אני עונה, לוגם מהקפה, מקשיב למוזיקה ומעיף מבט נוסף על התרנגולים שמתבוננים בי מכל מדף. הוא חוזר למכונת הקפה מביט בי ושותק.
לגימה אחרונה של הקפה, אני ניגש לדלפק ושואל קְוַואנְטוֹ קוּשְטַה?  כמה אני צריך לשלם? קפה ופסטל!  
תשמע, הוא עונה, סבתא שלי לינדה עליה השלום, הייתה אישה יפה ומיוחדת. קצת מוזרה.
בכל יום שישי היא הדליקה נרות, היו לה כל מיני חגים סודיים משלה בהם הכינה מאכלים שונים והיה לה גם איזה חג בו היא לא אכלה כלום.  
אמא שלי לא המשיכה את דרכה אבל כיום כשאני חושב על זה אולי גם אני יהודי. הקפה יורו אחד והפסטל עלי. תמשיך ישר עד לפיצול שם תפנה שמאלה, עד סוף העולם.
הערפל התחיל להתפזר, בפיצול פניתי שמאלה והגעתי ל Cabo da Roca הנקודה המערבית באירופה. 
משאיר את הרכב בחניה. צועד לכיוון המצוק,  לצד השביל המוביל לסוף העולם עמוד אבן עליו חקוקות הקואורדינטות  של המקום והמשפט של קמואש "כאן, המקום בו הארץ מסתיימת והים מתחיל"
יושב על מצוק בגובה של כ150 מטר,  מבעד לשכבה דקה של ערפל נשקף נוף מרהיב של האוקיאנוס האטלנטי הנמתח עד קו האופק, מכאן יצאו מגלי עולם אל הלא נודע.
לפני עידן התגליות האמינו שזה סוף העולם, כן, זו גם התחושה שלי - מכאן אין דבר מלבד האוקיינוס והים הגדול הזה השורץ סכנות רבות, עמוק במים שוכנות מפלצות ימיות, ומכיוון שהעולם שטוח מי שימשיך ויפליג מערבה סופו שייפול מקצה העולם.
יושב על סלע מחודד חש את העצמה של הטבע, מקשיב לרוח המתמזגת עם נהמת הגלים המתנפצים לאלפי רסיסים על הסלעים, ומהרהר באותם יהודים שגורשו מספרד והגיעו לפורטוגל, חלק מהם לימים גורשו גם מפורטוגל ויצאו שוב למסע נדודים וחלקם אנוסים אמיצים שנשארו בפורטוגל ובסתר שימרו את המסורת היהודית.
יושב ומהרהר על השורשים שלי, של המשפחה שלי שספרד ופורטוגל היו התחנות הראשונות במסע שלהם שכלל את ליבורנו (איטליה), הולנד, טוניס ומשם לירושלים.
צועד על השביל לאורך המצוק ומנסה להבין את הגלגול שלי. 
העבר - מלווה אותי, העתיד לא ידוע ואפוף מסתורין, ההווה פרוש כאן ועכשיו לפני. היופי הזה מקיף אותי, מחבק, עוטף באהבה, מציף באושר שצועד לצידי כמו צל הנושא בתוכו את העבר ההווה והעתיד שלי, עוקב אחרי ומלווה אותי עד לרכב במגרש החניה.

 

משפט השבוע

"ראיתי ציפור רבת יופי,  הציפור ראתה אותי, ציפור רבת יופי כזאת לא אראה עוד עד יום מותי.
עבר אותי אז רטט של שמש אמרתי מילים של שלום,
מילים שאמרתי אמש לא אומר עוד היום"

נתן זך

כתבת השבוע
המגפה ששינתה את המשטר בפורטוגל
"יום אחד פרצה מגפה מסתורית באותה ממלכה. מגפה קשה ואיומה שכונתה "המגפה השחורה". המגפה זרעה חולי רב גם בקרב אצילי הממלכה והפילה חללים רבים בין התושבים......"

המלצת השבוע1
הספרים "אגדה ספרדית" "הנשים של טרואל" והבנקאית מנאפולי"
שלושה ספרים שכתבה זהבה חן טוריאל
ספרים שייקחו אתכם למסע מרתק בעקבות מגורשי ספרד.
זהבה לא האמינה לסיפורים של אביה –ויצאה למסע שורשים חובק עולם

המלצת השבוע- 2

עולם ומלואו אצלכם בסלון, במשרד או בכל מקום שתבחרו.
במיוחד עכשיו כשהעולם נסגר לטיולים - 
יואל שתרוג יגיע אליכם עם מגוון של 60 הרצאות מרתקות בנושאים שונים ומגוונים.

קפה, טבע, צילום ומה שביניהם
"שמחה לחבר שלוש אהבות גדולות שלי ולהזמין אתכם להצטרף אליי לסדנת צילום פרטית מותאמת אישית בטבע"
לפרטים נוספים: ניצן 050-5795862

שבת שלום - יואל שתרוג וצוות אדמה יוצרת

MARIZA - Quem Me Dera

"קאבו דה רוקה" פורטוגל - צילום: יואל שתרוג / צמצם 4 / מהירות 1:250 / ISO 250

"סוף העולם שמאלה"  פניש - פורטוגל - צילום: יואל שתרוג / צמצם 7 / מהירות 1:320 / ISO 200

"שם-מים" פורטוגל- צילום: יואל שתרוג / צמצם 12 / מהירות 1:160 / ISO 200

קליפ השבוע -

פורטוגל - סוף העולם שמאלה / יואל שתרוג

MARIZA - Quem Me Dera
10/12/2020