האיש שאהב דגל אדום

מאת:

"אחד במאי בנירים" הייתה התערוכה המסורתית שקיים דב הלר מידי שנה מ-1997 עד שנת 2010 שנה שקיבוצו עברלהפרטה. במלאות שלוש שנים למותו, התגבשנו קבוצת אמניות צעירות, בוגרות המחלקה לאמנות בסמינר הקיבוצים, כדי לערוך תערוכת מחווה לפועלו.

הלר היה אמן קיבוצי ששאף לחבר בין האמן לחברה ,הוא נשען על הביוגרפיה האישית שלו כמצע לפועלו האמנותי. מתוך כל זה נחווה חג האחד במאי- חג הפועלים הבינלאומי כיום במובן החברתי, ובו בזמן, אישי במובן העמוק ביותר, או כפי שכתבה עליו האוצרת והחוקרת גליה בר אור: "עבור דב הלריחסים של שיתוף פעולה בין אנשים, בין אמנים, אנרגיה שמושקעת בהפיכת דבר למקום,לקהילה – היא סם החיים". תפיסה זו התוותה את תהליך העבודה המשותף שלנו שהתבסס על מחקר, שיח ומפגש.

בבואנו לתערוכה חקרנו את השפה האמנותית של הלר, את הטראומות שליוו אותו ואת האידיאלים שהאמין בהם. הדגל האדום, אבן הטיט,האונייה אסטיר, והצילום של הוריו מישראל הם דימויים יחידים החוזרים ביצירותיו, כל אחד מבוטא ברעיון ומתבטא ברגש עז. מתוך עולם דימויים זה המאחד בתוכו את הסיפור האישי ואת היחס לסביבה, מצאה כל אחת נתיב לשיח עם יצירתו.

בעבודותינו בחרנו לעסוק בסוגיות בהן עסקהלר, כשבבסיס הפעולות שלנו עומדת שאלה חברתית פוליטית המתבוננת בהתפוררות שלערכים, אל מול  הנסיונות לחדשם בתקופה העכשווית. היצירות בתערוכה מגלמות התבוננות במושגים של פליטות, גבולות, זהות פוליטית, המרחב ביתי, קבוצה וקיבוץ. התערוכה מאגדת את נקודות המבט שלנו עם האמירות של הלר ועבודותיו מתקופות שונות רעיונותיו כאילו מתקיימים לצד אלו שלנו.

תמר קרמר, שהיא גם נכדתו של הלר ובתקיבוץ נירים, תציג עבודת וידאו וצילומים של הדור השני של בני הקיבוץ. קרן בן שושן תציג ציורים בטכניקה מעורבת של צילומי ילדות משפחתיים ובעיקר שברי זיכרונות שלהוריה. ניצן שתרוג תציג צילומים של רחוב לוינסקי בת"א של מבקשי המקלט המתגוררים באזור. ריקי סטולר תציג פסל של דגלי עץ מכניים חסרי שייכות. ענבר קורש חביבי תציג פוטומונטאז' המורכב מצילומים שונים של ים.

בהשתתפות: קרן בן שושן | ענבר קורש חביבי | ריקי סטולר | תמר קרמר | ניצן שתרוג

***אירוע הפתיחה***
יום שבת | 1.5.21 | 10:00
כיבוד ברוח מטבח פועלים: לחם שחור, דג מלוח, בורשט
11:00 הרצאה של מאיה במברגר אוצרת גלריה Raw Art

חג הפועלים, 1 במאי, האיש שאהב דגל אדום, דב הלר, חירבת מעין, הבית הלבן

הבית הצהוב, מתוך הפרויקט "פוטו לוינסקי 2021" צילום- ניצן שתרוג

קליפ השבוע -

האיש שאהב דגל אדום